توجه بشر به متافیزیک و الهیات از شگفتی او در مقابل هستی خویش و جهان پهناور اطرافش آغاز شد. درست از همان زمانی که به حقارت و کوچکی خود در مقابل جهان بیکران هستی پی برد. هر امر بیرونی برای او مصداقی از قدرتی لایتناهی و دست نیافتنی بود و این امر به اقتدار و شوکت و جلال و جبروت آن بر زندگی انسان می‌افزود. شناخت این جهان برای انسان دشوار بود و او که ابتدا دچار حیرت شده بود در مقابل این شکوهِ هراسناک تلاش کرد تا به شناخت آن نائل آید. در تمامی ادیان و مذاهب به چنین اقتدار و قدرتی از سوی جهان هستی و استیلای آن بر زندگی انسان سخن به میان آمده است و تنها راه یکی شدن با چنین قدرت ابدی و ازلی را در عبادات و نیایش‌ها جستجو کرده‌اند. نیایش‌ها وعبادات مذهبی به نوعی از حیرت انسان مینیمال در مقابل جهانی غول‌آسا برمی‌خیزند. حیرتی که اکنون در جهان ما به حیرت و شگفتی در مقابل رشد تکنولوژی و صنایع غول پیکر مبدل شده‌اند.

آن‌سویِ درهای ضدسرقتِ گاه‌ها، موتورسیکلت‌هایی غول‌پیکر، آرام و با اقتدار دیده می‌شوند. آنها برای اکثریت مردم این شهر نشانه‌ای از امری دست‌نیافتنی و در عین حال شگفت‌انگیزند. بر روی آنها نوشته‌ای با این محتوا نصب شده‌ است: لطفا دست نزنید.

رشد صنایع، بتواره‌هایی عظیم‌الجثه آفریده است و عابرین را به حیرت وامی‌دارند؛ نه تنها به علت قیمت نجومی این اجناس، بلکه به این علت که طراحی مدرن و پست مدرن‌ آنها در تضاد کامل با شهر و زیست شهری قرار دارد. شهری که خیابان‌هایش از ریخت و کارکرد واقعی‌شان افتاده‌اند و عبور و مرور ماشین‌ها را دچار مشکل کرده‌اند چگونه خواهد توانست بستری مناسب برای استفاده از خودروها و موتورسیکلت‌هایی با این هیبت باشد؟ این وضعیت آنقدر قابل لمس است که هر عابری را با چنین پرسشی مواجه کند. قدرت اسطوره‌ای صنایع با نزدیکیِ پیوند خورده به عالمِ متافیزیک، از شهر چهره‌ای مینیمال و کوچک ساخته‌اند. آنها تنها برای عده‌ی کوچکی قابل دسترسی‌اند و باقی تنها نیایشگران و عبادت‌کنندگان آن باقی خواهند ماند.

تماشاگران که حالا به نیایشگران صنعت خودروسازی تبدیل شده‌اند، توان دست یافتن به جهان آن سوی شیشه‌ای گاه‌ها را ندارند. غیرممکن شدن این امر سبب می‌شود بر اقتدارشان افزوده شود و در نهایت به سلطه‌ی متافیزیکیِ صنایع غول پیکر بر زندگیِ حقیر و ناتوان انسان‌ها منجر شود. هر عابر، ستایشگر معنای دست‌نیافتنی آن سوی شیشه‌ها می‌شود و خدایانِ ادیان صنعت و تکنولوژی پیشرفته جز برای بدست آوردنِ پیروان بیشتر، پا بر زمینِ بی رونق اقتصاد جوامع توسعه نیافته نخواهند گذاشت.

جهان ,مقابل ,حیرت ,انسان ,صنایع ,مینیمال ,زندگی انسان منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

الان بخر تحویل بگیر دانلود فایل یک وبسایت برای یک ملت رونق تولید یکی از ارکان پدافند غیرعامل فروشگاه بیلیارد کده 09128480393 رشته مدیریت دولتی تاجر چت دُختَرکِــ تَنهـآی خیــآنتـکآر طوطی