شاید بتوان تاریخ اندیشه را مدیون اندیشمندانِ کشوری دانست که طی دوره‌های طولانی در تولید دانش، هنر، فلسفه، خوراک فکری جهان را تغذیه کرده‌اند؛ کشور ایتالیا.
کافیست نگاهی به اندیشمندان و نظریه‌پردازان آن بیاندازید. نبوغی که در هر دورۀ تاریخی از این سرزمین بر جهانِ اندیشه و فرهنگ تابیده است غیرقابل انکار است. موسیقی و اپرا، ادبیات، نقاشی، مجسمه سازی، ارائۀ نظریه‌های جامعه‌شناسی و فلسفی و همچنین الهیات‌ که در قرن‌های متمادی ماحصل کارخانۀ تولید فکر و اندیشه در این کشور است به راستی شگفت‌انگیز است. اما از میان تمامی آن‌ها جورجو آگامبن، فیلسوف و نویسنده و متفکر معاصر ایتالیایی، مهم‌ترین چهرۀ شاخص فلسفه در این کشور را می‌توان رهبر ارکستری دانست که فلسفه و الهیات، تراژدی و ادبیات، جامعه‌شناسی و ت را همزمان با نظمی به غایت کامل و مسحورکننده به اجرایی ماندگار و اثری خواندنی تبدیل کرده است.
باقی‌مانده‌های آشویتس با یک پرسش مهم شروع می‌شود و به پرسش‌های بنیادی‌تر می‌پردازد؛ آیا شهادت یک بازمانده امکان‌پذیر است؟ کلیت کتاب در چنین پرسشی شکل گرفته است. آن باقی‌مانده‌ها، آن شاهدان عینی و بازماندگانِ اردوگاه آشویتس به چه چیزی شهادت می‌دهند؟ آیا فلسفه می‌تواند حقیقتِ شاهد و شهادت دادن را روشن کند؟ و آیا قضاوت در این زمینه امکانپذیر است؟ اخلاق و الهیات در این زمینه چه می‌گویند؟
این کتاب یکی از مهمترین آثاری است که در این زمینه نوشته شده است. با این اوصاف نباید با این پیش فرض کتاب را خواند که قرار است چیزی دربارۀ ماجراهای روی داده در این اردوگاه‌ها گفته شود. اگرچه شاید بتوان گفت که هیچ اثری نتوانسته است تا بدین اندازه اردوگاه مخوف آشویتس را با ما نشان بدهد؛ با تحلیلی در فلسفه، ادبیات، تاریخ، روانشناسی و جامعه‌شناسی. رویکردی که با نگاهی تازه در ابعاد جدید به مسألۀ شاهدان و بازماندگان فجایع نسل‌کُشی مسائل مهم دیگری را پیشِ رو می‌گذارد.
در حقیقت این کتاب را می‌توان رساله‌ای فلسفی دانست که بر رویکردهای نوین علوم انسانی و فلسفۀ ی تأثیری جاودانه خواهد گذاشت و به این دلیل مطالعه آن یک ضرورت برای محصلان و اساتید علوم انسانی است. دشواری متن و گستردگی مفاهیم و نظریات و درعین حال عمق مفاهیم آن به دلیل همان پشتوانۀ کهن اندیشه در تاریخ کشوری است که در زایش اندیشه تاریخی کهن دارد و به همین سبب مطالعۀ آن برای کسانی که با جامعه شناسی و فلسفه و حقوق آشنایی ندارند ساده نخواهد بود. اما صرف‌نظر کردن از آن به این دلیل نه تنها یک خطای بزرگ برای دوستداران آثار تخصصی است بلکه از دست دادن ارزشمندترین اثر فاخری است که تأثیرات مهمی بر دیگر نویسندگان و اندیشمندان داشته است. کتابی که همراه با لذت و تجربه‌ای یگانه، خصوصا برای آن‌هایی است که از مطالعات انتقادی و اصیل حظ فراوان می‌برند.

پی نوشت:
حقوق خوان ها بخونن حتما
ادبیاتی ها هم بخونن یه بخش داره درباره ادبیات اشکم درومد اینقدر خوب بود
:)))
اونایی که نوع بشر رو خوندن این کتاب رو بخونن
هانا آرنتی ها هم بخونن. هانای عشق من
:)
اگه تفکر انتقادی دوست دارین حتما بخونین
فقط کسانی که از اعماق میترسن نخونن. اونجا اعماق تاریک وترسناکیه که فقط باید مثل سیوران شاید ورطه ها باشید که دوام بیارید

کتاب ,اندیشه ,آشویتس ,فلسفه ,زمینه ,دلیل ,علوم انسانی ,باقی‌مانده‌های آشویتس ,شاید بتوان منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

انارسرخ درآمد آنلاین فیلمووین روزفا دانشنامه سلامت شادان تجارت فاركس بورس بازار فلزیاب تصویری baranedu.ir - پــورتــال بـــاران وبلاگ قرآنی صبوح ropdown